niedziela, 13 stycznia 2013

Yasunari Kawabata (1899-1972)



Kawabata japoński pisarz, który w 1968 r. otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Urodził się w Osace w bogatej i wykształconej rodzinie, którą stracił w wczesnym dzieciństwie. Ukończył studia na Uniwersytecie Tokijskim. Do najważniejszych utworów japońskiego pisarza należą: Kraina śniegu, Głos góry, Tancerka z Izu, Kioto oraz dwie pozycję o których mam zamiar pisać. Mianowicie: Tysiąc żurawi i Śpiące piękności.

Kawabata cechuję się charakterystycznym lakonicznym stylem pisania, bardzo oszczędnym w doborze środków wyrazu, powodującym to, iż czytelnik sięgając po pozycje japońskiego prozaika ma do czynienia z naszkicowanym rysunkiem, w którym użyto mało kresek to prezentacji obrazu.

Tysiąc żurawi, jest to powieść, która prezentuje historię młodego mężczyzny o imieniu Kikuji, którego poznajemy przy opisie ceremonii picia herbaty. Jak okazuje się, bardzo istotne wydarzenia dla życia tego człowieka, będą miały miejsce właśnie przy tej okazji. Kawabata w swoim utworze pragnie zaprezentować ducha japońskiej kultury i obyczajowość azjatycką. W detalach maluje swoim piórem tradycyjne ceremoniały zachowań. Kikuji zostaje zaproszony na cerownie picia herbaty przez Chikako kobietę, która była kochanką jego ojca i którą zapamiętał z dzieciństwa z charakterystycznego znamienia znajdującego się na jej piersi. Kobieta owa, którą widział nago będąc dzieckiem z jednej strony przeraża go, czuję lęk związany z jej osobą,  a z drugiej strony fascynuje się ją. Jak okazuje się Chikako zaprosiła Kikujego w celu prezentacji młodej kobiety, którą od razu zauważył bohater w związku z jej niebanalną urodą oraz pięknym kimonem w wzory żurawi. Mimo tego, że Kikuji przeciwstawia się swatce to nie może przejść obojętnie wobec pięknej kobiety o imieniu Yukiko. W dalszej części książki poznajemy historię romansu jego ojca z  Chikako i Pani Otą oraz tym jak Kikuji przeżywa miłość do kochanki swojego ojca oraz po jej śmierci, do córki tej kobiety - Fumiko. Ostatecznie żeni się z kobietą nieskazitelnie czystą, z którą nie sypia po ślubie, żeby jej nie zbrukać. Ową kobietą jest tytułowa dziewczyna, która była ubrana w kimono w żurawie.

Autor skupił się na wątku miłosnym głównego bohatera prezentując jego wahania i rozważania dotyczące natury miłości. Uwypuklił też motyw przemijania i skupił się na psychice bohaterów ich motywach podejmowania decyzji. Często stosowane są metafory, które nade wszystko ukazują złożoność emocji i wyrazu, powagi spraw związanych z stanami wewnętrznymi bohaterów wplatając w nie tradycyjne obrządki kultury japońskiej. Książka z dziwny sposób rozpoczyna się i podobny ma koniec. Nie zawsze w życiu jest tak, że to co piękne, istotne i wartościowe musi trwać wiecznie oraz istnieć w życiu człowiek, aż do końca jego żywota. O tym mówi relacja uczuciowa Kikujego i Fumiko. Autor bardzo wyraźnie zwraca uwagę na czystość czytelnikowi, pokazując to, że ma ona wymiar duchowy i stanowi określony fundament niewinności i piękna człowieka oraz jakąś nieokreśloną dozę doskonałości. Zarówno w tej jak i kolejnej przez moja osobę omawianej powieści japońskiego autora można zauważyć fascynację lub fetysz dotyczący piersi kobiecych. Może dostrzegam tą kwestie ze względu na to, iż reprezentuje mężczyzn lub to zwykle zboczenie zawodowe, które od razu wyostrzyło się mi i zaczęło razić.

W powieści Śpiące piękności, autor dotyka czytelnika niezwykłą magią, która charakterystyczna jest w powieściach realizmu magicznego, gdzie do samego końca mamy do czynienia z niezwykłością obrazu, który doszczętnie pochłania i ciekawi. W wyniku polecenia stary człowiek o imieniu Eguchi trafia do tajemniczego domu, w którym wynajmuje się na noc kobiety, z którymi co istotne nie można obcować oraz są one usypiane farmakologicznie. Takie są zasady wstępu do owego domu. W powieści prezentowane są odwiedziny owego starca, który śpi przy boku pięknych młodych ciał, wspominając swoją przeszłość, określone romanse i kobiety z nimi związane, podziwiając urodę dziewczyn przy których zasypia. Główny bohater wychodzi z założenia, że starcy którzy odwiedzają to miejsce nie są już mężczyznami z powodu braku możliwości uprawiania seksu, więc w ten sposób chcą jeszcze poczuć się mężczyznami. Eguchi nie myśli w ten sposób o sobie, bowiem mimo swojego wieku jest zdolny do tej czynności. Kawabata prezentuje czytelnikowi starość, która jest nieuchronna oraz ponownie czystość związana z dziewictwem wszystkich kobiet usypianych w tajemniczym domu.

„Piersi dziewczyny były chyba pięknie zaokrąglone, gdyż przyszło mu na myśl to dziwaczne pytanie: dlaczego wśród wielu rozmaitych stworzeń ziemskich tylko piersi kobiety, przedstawicielki rodzaju ludzkiego, w ciągu długiej historii otrzymały tak piękny kształt? Czyż piękno piersi kobiecej nie mogłoby być powodem opromienienia blaskiem chwały dziejów ludzkości?"

"...dla starych - śmierć, dla młodych – miłość, śmierć zdarza się tylko jeden raz, miłość wielokrotnie się powtórzy."

„...to tylko kobieta ma dar wybaczania nawet największym grzesznikom. A może jest to tylko sentymentalizm lub apatia, w każdym razie na pewno w ten czy inny sposób kobieta zbawia mężczyznę.”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz